Skrze neho bolo všetko stvorené (7.)
Pohania vyčítali kresťanom prvých storočí, že zavádzajú do Rímskej ríše nové náboženstvo, preto sa bránili poukázaním na skutočnosť, že Kristus bol prítomný už v starom zákone len iným spôsobom. Neskôr zasa bolo treba dokázať sekte manichejcov, že medzi starým a novým zákonom nie je rozpor. Táto pravda bola vyslovená vo forme slov: skrze neho (Krista) bolo všetko stvorené.
Kristus ja skutočne alfou a omegou všetkého
Pavol hovorí: Všetko je stvorené skrze neho a pre neho (Kol 1,16). Význam slov „skrze neho“ a „pre neho“ je identický. Lebo hneď po slovách: „skrze neho“, dodáva: „pre neho.“ Čo znamená „skrze neho“? To, že bytie všetkých vecí je na ňom závislé. Nie iba to, že ich priviedol z nebytia k bytiu, ale všetko v ňom spočíva, a keby sa stvorenie vymanilo z jeho prozreteľnosti, úplne by zaniklo. Nevraví, že ho udržuje; bolo by to totiž príliš materialistické vyjadrenie, ale vyjadruje trochu hlbší zmysel, keď hovorí že všetko v ňom spočíva. (Ján Zlatoústy, Komentár na List Kolosanom, 3).
Ako bolo stvorené všetko skrze Krista, tak len skrze neho môže byť všetko pretvorené
Nesnaž sa uveriť, že ten, skrze ktorého bolo všetko stvorené, sám bol kedysi stvorený, aby si sa nepozbavil možnosti byť pretvorený skrze Slovo, vďaka ktorému všetko býva pretvorené. Bol si utvorený skrze Slovo, ale je potrebné, aby si skrze Slovo bol aj pretvorený. Ak totiž tvoja viera v Slovo nebude pravá, nebudeš môcť byť ním pretvorený. Pokiaľ si začal jestvovať vďaka Slovu, ak si bol ním utvorený, je to tvoja vina, že si padol. Ak si upadol vlastnou vinou, obnoví ťa ten, ktorý ťa utvoril. Ak z vlastnej viny padáš, ten, čo ťa stvoril, znova ťa pretvorí. Lenže ako budeš môcť byť pretvorený skrze Slovo, ak si si o ňom vytvoril pomýlený názor? Evanjelista vraví: Na počiatku bolo Slovo (Jn 1,1), ty však tvrdíš, že na počiatku bolo stvorené Slovo. Evanjelista tvrdí: „Všetko povstalo skrze neho“, a ty vravíš, že samo Slovo bolo stvorené. Evanjelista mohol povedať: Na počiatku bolo stvorené Slovo; lenže čo hovorí? Na počiatku bolo Slovo. Ak bolo, znamená to, že nebolo stvorené, ale všetky veci boli stvorené skrze neho a bez neho nepovstalo nič. (Augustín, Komentár na Jána, 1,12).
Všetko bolo stvorené prostredníctvom Slova a Ducha
Je len jeden Boh Otec, nestvorený, neviditeľný, tvorca celého vesmíru. Nad ním už nie je žiaden boh a ani po ňom nie je žiaden boh. Boh je tiež rozumný, preto stvorenie všetkých vecí bolo dielom múdrosti. Boh je duch a preto skrze Ducha usporiadal všetko, ako hovorí prorok: Pánovým Slovom povstali nebesia a jeho dychom (Duchom) všetky ich voje. (Ž 32,6). Ak teda Slovo tvorí, totiž koná v tele, kým Duch stvárňuje a formuje rozličné anjelské sily, potom sa právom Slovo nazýva Synom a Svätý Duch Božou Múdrosťou. Tak aj Pavol, jeho apoštol, hovorí jasne: Jeden je Boh a Otec všetkých, ktorý je nad všetkými, preniká všetkých a je vo všetkých (Ef 4,6). Teda nad všetkými je Otec, všetkých preniká Slovo, lebo skrze neho Otec všetko stvoril, a v nás je Duch, ktorý volá: Abba, Otče (Gal 4,6) a formuje človeka na Božiu podobu. (Irenej z Lyonu, Epideixis, 5).
Puto medzi Kristom a stvorením
Pravým stvoriteľom sveta je Boh-Slovo, totiž náš Pán, ktorý sa v plnosti času stal človekom v tomto svete, kým neviditeľne obsahuje v sebe všetko tvorstvo a je vtlačený do každej stvorenej veci ako Slovo Boha, ktorý všetko riadi a spravuje. Vstúpil do viditeľného sveta, stal sa človekom a bol zavesený na drevo, aby v sebe rekapituloval všetko: A svoji ho neprijali, ako to aj vyjadril slovami Mojžiš, keď povedal ľudu: Tvoj život bude visieť pred tebou a nebudeš si istý životom (Dt 28,66). Preto tí, ktorí ho neprijali, neprijali život. Tým však, ktorí ho prijali, dal moc stať sa Božími deťmi. Totiž on dostal od Otca všetku moc ako Boh-Slovo a pravý človek. To on sám robí, že všetky veci idú podľa svojho poriadku, on viditeľne kraľuje nad každou viditeľnou a ľudskou vecou a súdi všetko podľa spravodlivosti. (Irenej z Lyonu, Proti bludom, 5,18).
Božie Slovo – Logos uskutočňuje harmóniu vo svete
Vďaka moci Božieho Slova a z jeho vôle, to on, Otcovo Slovo, všetko riadi a spravuje. Hýbu sa nebesia, pohybujú hviezdy, slnko žiari, mesiac prechádza svojimi fázami, vzduch je osvetľovaný slnkom, ovzdušie otepľované a dujú vetry. Hory sa týčia do výšav, more sa vzdúva a živí tvory, ktoré nosí v sebe, zem pevne stojí a dáva plody, človek sa rodí, žije a keď nadíde jeho hodina, zomiera. Jedným slovom, všetky bytosti sú obdarené životom a hýbu sa. Oheň poskytuje teplo, voda osviežuje, pramene prýštia, rieky plynú, doby a obdobia sa striedajú, padá dážď… Pôvodcom všetkých týchto vecí a ešte mnohých ďalších je Boh-Slovo. On je pôvodca týchto zázrakov, prameň svetla a života, to on ich uvádza do pohybu a svojou vôľou ich usmerňuje a tak realizuje jediný vesmír. Z jeho starostlivosti nie sú vyňaté ani neviditeľné mocnosti; aj tie objíma spolu s vesmírom ako ich stvoriteľ a dáva im život zo svojej vôle a vo svojej prozreteľnosti. (Atanáz z Alexandrie, Proti bludom, 43-44).
Autor: o. Marko Durlák, vyšlo v časopise Slovo
Zdroj obrázka: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/31/Nicaea_icon.jpg