Raduj sa, Pánov kríž, ochranca nášho života (2.)
Keď sa mi niekedy stane, že sa ocitnem v prostredí, kde je náš byzantsko-slovanský obrad neznámy a keď príde reč na to, k akému obradu patrím, neraz počujem konštatovanie: Á, to ste vy, čo sa toľko žehnáte. Vtedy mi ostáva iba s hrdosťou povedať: Áno, to sme my.
Každý, kto náš obrad pozná trochu bližšie, vie, že sa v ňom životodarnému Pánovmu krížu prejavuje veľká úcta. Svedčí o tom aj tá skutočnosť, že okrem sviatku Povýšenia životodarného kríža v Jeruzaleme (14.9.) a pamiatky Vynesenia úctyhodných driev v Konštantinopole (1.8.) sú úcte Pánovho kríža venované až dva dni v týždni (streda a piatok).
Kríž je stále položený na prestole vedľa evanjeliára a stojí na vrchole každého ikonostasu, sťaby na Golgote. Ak k tomu pripočítame už spomínaný, často robený znak kríža na sebe počas modlitieb, dôležitosť, aká sa pripisuje Pánovmu krížu v našom obrade je naozaj nepopierateľná. Mám však trochu aj strach. Obávam sa, aby našou nepozornosťou či formalizmom nebol vyprázdnený Kristov kríž (porov. 1Kor 1, 17).
Ak si všimneme, kto a ako robí na sebe znak kríža, nie vždy je to ozajstný znak kríža. Niekedy sú to skôr karikatúry. A nie je to na smiech. Veď znak kríža je verejným vyjadrením mojej viery. Dalo by sa povedať: Prežehnaj sa a ja ti poviem, ako veríš. Prečo nám to nemôže byť jedno? Lebo s krížom je spojená aj sila. Ak vyprázdnime Kristov kríž, nebudeme cítiť jeho silu.
Mnohí poznajú ruský film Ostrov, natočený pred niekoľkými rokmi. Otec Anatolij žije na vzdialenom ostrove v Rusku, v domnení, že počas Druhej svetovej vojny zabil svojho nadriadeného, začo teraz robí pokánie. Po dlhých rokoch jeho bývalý nadriadený prichádza na onen pustý ostrov so svojou dcérou, ktorá je posadnutá zlým duchom.
Otec Anatolij ju odvádza na pusté miesto, dôstojne a s veľkou úctou robí na sebe znak kríža a začína sa modliť: „Nech povstane Boh a stratia sa jeho nepriatelia, nech spred jeho tváre utekajú tí, čo ho nenávidia. Ako sa dym rozplýva, tak ich rozháňaš, ako sa vosk roztápa v žiari ohňa. Tak nech zhynú bezbožníci pred Božou tvárou, tak nech zhynú zlí duchovia pred tvárou tých, čo milujú Boha a žehnajú sa svätým krížom. Tí v radosti volajú: Raduj sa, prečestný a životodarný kríž Pánov, čo zaháňaš zlých duchov silou na tebe ukrižovaného nášho Pána, Ježiša Krista, ktorý zostúpil k zosnulým, premohol moc diabla a daroval nám teba, jeho úctyhodný kríž na odohnanie každého nepriateľa. Ó vznešený Pánov kríž, pomáhaj mi so svätou Bohorodičkou a so všetkými svätými na veky. Amen.“
Počas tejto modlitby sa posadnutá Nasťa zvíja na snehu akoby v kŕčoch, až napokon ostáva nehybne ležať. Je oslobodená a otec Anatolij ju odovzdáva jej otcovi.
Kríž nás obklopuje z každej strany v rôznych podobách. Ale pokiaľ je vnímaný iba ako amulet či módny doplnok, je vyprázdnený. Nebude mať silu. Lebo jeho silou je ten, ktorý je na ňom ukrižovaný. Ak sa však s Ukrižovaným v živote nepočíta, potom sa hlásia o slovo iné sily, tie temné. Slovo kríž sa v slovníku moderného človeka buď nevyskytuje vôbec, alebo sa spomína iba v negatívnom zmysle, napr.: ten človek je môj kríž, tá choroba je môj kríž a pod.
Liturgické texty na oslavu Pánovho kríža sú však maximálne pozitívne. Kríž je v nich vnímaný ako ozdoba Cirkvi, sila putujúcich, ochrana pred démonmi, záruka víťazstva a pod. Sv. Ján Zlatoústy v jednej zo svojich homílií takto pozdravuje životodarné drevo: „Raduj sa, kríž, úľava chorých a potecha tých, čo sú pokúšaní! Raduj sa, kríž, nepremožiteľná zbraň bojujúcich a pozdvihnutie padajúcich! Raduj sa, kríž, koruna panien a čistota vdov! Raduj sa, kríž, sloboda pre otrokov a pokoj zomierajúcich!“
V záplave problémov súčasnej doby vyhľadávame odborníkov, na slovo vzatých expertov, od ktorých očakávame pomoc, radu i riešenie našich ťažkostí. Nezabúdajme pritom, že Pánov kríž je tiež riešenie mnohých ťažkostí, ako to vyjadruje aj liturgia nášho obradu. Dovoľme mu prejaviť jeho moc, my, o ktorých vravia iní, že to sú tí, čo sa toľko žehnajú.
Marko Durlák
Uverejnené v časopise Slovo.
Zdroj obrázka: https://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Saint_Sava