Klaniame sa tvojmu obrazu, Dobrotivý (4.)

Je takmer nemožné predstaviť si náš chrám bez ikon. Patria k nemu tak ako hviezdy k nebu. Berieme ich ako samozrejmosť, no nie vždy v správnom zmysle. Pre mnohých sú to iba chrámové ozdoby alebo obrazy, ktoré niečo znázorňujú. To však ikona nie je.

Ikona nič nezobrazuje. Ona zjavuje. Je to zjavenie premeneného, zbožšteného stvorenia, premeneného človečenstva, ktoré vo svojej osobe zjavil Kristus. Preto prvými ikonami v cirkvi boli ikony Spasiteľa, ktorý zostúpil z nebies a pre našu spásu vzal na seba ľudské telo, a tiež ikony jeho Matky. Kvalita ikony sa posudzuje podľa toho, nakoľko sa približuje k prvoobrazu, čiže nakoľko zodpovedá tej duchovnej realite, o ktorej svedčí.

O zmysle toho, čo ikona zjavuje, pekne hovorí Leonid Uspenskij: „Ikona je obraz človeka, v ktorom reálne prebývajú pálivé vášne i všetko posväcujúca milosť Svätého Ducha. Preto sa jeho telo znázorňuje úplne ináč, než telo človeka, čo podlieha rozkladu. Milosťou premenený obraz svätého predstavený na ikone – to je podoba Boha, obraz Božieho zjavenia, zjavenie a poznanie toho, čo je skryté“.

A významný teológ Vladimír Losský, aj keď sám nebol ikonopiscom, veľmi pekne nazval ikonu „počiatkom nazerania z tváre do tváre“. V budúcom veku veriaci uzrú Boha z tváre do tváre, ikona je už počiatkom tohto nazerania. Knieža Eugen Trubecký hovorí, že to nie my hľadíme na ikonu, ale ona hľadí na nás. Treba sa k nej teda správať ako k vysoko postavenej osobe. Bolo by neslušné prehovoriť k nej prvým, treba stáť a trpezlivo čakať, kým ona prvá prehovorí k nám.

Ikona sa rodí zo živej skúsenosti neba, z liturgie a preto je písanie ikon vždycky považované za službu cirkvi, je to istý druh liturgie. Od ikonopiscov sa očakávali vysoké mravné kvality rovnako ako od klerikov. Ikona je svedectvom cirkvi o vtelení, o tom, že Boh vstúpil do sveta, prijal na seba telo, zjednotil sa s človekom natoľko, že teraz sa každý môže obracať k Bohu ako k Otcovi.

Ikonopisec je teda svedok. Jeho ikony budú presvedčivé pre tých, čo stoja pred nimi do takej miery, nakoľko sa on sám zjednotil so svetom o ktorom vydáva svedectvo. Veď či môže človek, ktorý nepatrí k cirkvi, vydávať svedectvo o Bohu? Aby sme mohli svedčiť o nejakej pravde z evanjelia, treba mať účasť na tejto pravde, žiť ňou. Iba vtedy toto ohlasovanie prostredníctvom obrazu a farieb – lebo svätí otcovia kladú ikonu na jednu úroveň s kázaním – iba vtedy bude ikona prinášať plody v srdciach iných.

Na tomto mieste si dovolím zacitovať z pastierskeho listu mukačevského biskupa Jána Bradáča (rodáka z Kamienky na Spiši) z roku 1769: „Už od dávnych čias  v našej mukačevskej, ako aj maramorošskej eparchii došlo k mnohým pohoršeniam, keďže niektorí nerozumní farári, čo chceli ozdobiť svoje cerkvi, prijímali maliarov v umení neskúsených, čím namiesto ozdoby božie chrámy zneuctili.

Lebo v nich namaľované ikony Spasiteľa, Bohorodičky, ako aj ostatných sviatkov a apoštolov, sú na veľkú hanbu. V niektorých cerkvách vidíme namaľovaného Spasiteľa, s očami ako vôl, inde má povykrúcané fúzy, presvätá Bohorodička má niekde krivé ústa, inde vyzerá ako Poľka, apoštoli majú hlavy podobné byvolom a rúcho, čo nezodpovedá ich apoštolskej službe. Dalo by sa tu ešte mnoho hovoriť o podobných prípadoch.

A preto odteraz prísne zakazujeme, aby sa žiaden kňaz neodvážil dať namaľovať ikony do cerkvi iným maliarom, iba tým, ktorí sú pri našej katedre osvedčení a schopní a ktorí majú naše svedectvo podpísané vlastnou rukou a potvrdené pečaťou“.

Ak ikonu vnímame ako Božie slovo vyjadrené obrazom, potom máme zodpovednosť za náš prístup k nej. Zodpovednosť majú nielen tí, čo ikony píšu, ale aj tí, čo toto Slovo vyjadrené  obrazom čítajú. To, že niekto vie čítať, ešte neznamená, že vie čítať aj Božie Slovo.

Ako je Biblia pre nás nepochopiteľná bez hlbšieho štúdia sprevádzaného vierou, tak nám aj ikona môže ostať iba pekným obrázkom a ozdobou bez hlbšieho preniknutia do Božieho sveta za pomoci viery a to by bola škoda.

Marko Durlák

Uverejnené v časopise Slovo.

Zdroj obrázka: https://en.wikipedia.org/wiki/Church_of_Saint_Sava

  • Život budúceho veku (10.)

    Táto katechéza v tohoročnom cykle je posledná. Akosi prirodzene  sa preto chce venovať posledným veciam. Ide o skutočnosti, ktoré vo vyznaní viery zakončujeme poslednými slovami: Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Čo o tom vieme? Istý starec...

  • Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

    Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja...

  • Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

    Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená....

  • Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

    Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná...

  • …modlitbou a pôstom (6.)

    V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého. Zdá...

  • Modlime sa k Pánovi (5.)

    O modlitbe sa toho už popísalo veľa. Nespočetné množstvo duchovnej literatúry o rozličných druhoch modlitby. Rozličné návody o technikách modlitby. Po pozornom preštudovaní týchto vecí by sme už mali byť majstrami v modlitbe. Je to naozaj tak? Naozaj...

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings