…modlitbou a pôstom (6.)

V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého.

Zdá sa, že modlitba je pre kresťanov viac prijateľná. Chápeme ju ako niečo pozitívne, čo obohacuje náš duchovný život. S pôstom je to ináč. Ten vnímame ako niečo negatívne, niečo čo nás obmedzuje. Je to nesprávny pohľad. Aj on je pozitívny, obohacuje rovnako ako modlitba. Ak človek objaví jeho hĺbku a krásu, nemôže ho nemilovať.

Pôst, rovnako ako modlitba, sú dva prostriedky, ktoré nás privádzajú k Bohu. Ani jedno z nich teda nie je naším cieľom. Nikdy sa nepostíme kvôli pôstu samému. Ako hovorí prep. Ján Kassián: „Máme sa oddať telesnej zdržanlivosti, aby sme takýmto pôstom dosiahli čistotu srdca“.

Preto si určite netreba pomýliť pôst s diétou. Držať diétu možno kvôli tomu, že chcem dobre vyzerať, alebo som nútený zachovávať ju zo zdravotných dôvodov. Pôst ma vedie k dosiahnutiu čistoty srdca a je vždycky dobrovoľný. Tu by mohol niekto namietať: Akože dobrovoľný, keď cirkev ustanovila štyri pôstne obdobia: filipovský, štyridsiatnicu, petropavlovský a uspenský pôst a ešte k tomu každý piatok a niektoré osobitné dni v roku?

Tu by sme mohli použiť slová Pána Ježiša z evanjelia: „Pre tvrdosť vášho srdca“ (porov. Mt 19,8). Cirkev sa totiž voči nám správa ako matka, učiteľka a lekárka zároveň. A keďže dobre pozná naše rany spôsobené hriechmi, predpisuje aj lieky na rany, totiž pôst.

Pri zachovávaní pôstu nejde iba o zrieknutie sa nejakého pokrmu (napr. mäsa). Pôst má krotiť našu nestriedmosť v jedle a tá sa podľa otcov púšte prejavuje trojakým spôsobom: Po prvé, zvádza jesť mimo kánonickú dobu. V monastieroch bol totiž určený čas, kedy všetci zasadli k stolu. Jesť mimo stanovený čas sa pokladá za nezdržanlivosť.

Druhý druh nezdržanlivosti spočíva v jedení do presýtenosti, nech ide o akékoľvek jedlo, čo je obžerstvo. Napokon tretí druh nezdržanlivosti spočíva v záľube v chutných a vyberaných pokrmov. Nemusím sa prejedať, ale pokiaľ som vyberavý a nad určitými jedlami ohŕňam nos, môžem sa pokladať za nestriedmeho.

Preto už spomínaný Ján Kassián napomína: „Je treba, aby sa mních mal na pozore pred všetkými troma druhmi: aby rešpektoval čas predpísaný na prerušenie pôstu, aby mu stačilo primerané množstvo jedla a po tretie, aby bol spokojný s jedlom akéhokoľvek druhu, aj lacnejším“.

Okrem toho, že pôst je niečo, čo zachovávam dobrovoľne, s vedomím, že mi osoží, je to tiež záležitosť súkromná. Sám Ježiš vraví, že postiť sa treba v skrytosti. Preto otcovia púšte hoci v súkromnom živote pôst zachovávali, nemali problém ho prerušiť v prípade, že ich niekto navštívil.

Kassián s údivom spomína, že kým v palestínskych monastieroch zachovávali čas pôstu prísne, v Sýrii ho pokojne prerušili, pokiaľ prišla návšteva. Na otázku, prečo bez výčitiek svedomia pôst prerušia, jeden zo starcov odpovedal: „Pôst je so mnou vždycky, ale vás onedlho prepustím a nebudem vás môcť u seba zdržiavať. Okrem toho pôst, i keď je užitočný a potrebný, predsa len  je to dobrovoľný dar, avšak konať skutok lásky je povinnosť daná prikázaním. Takto vo vás prijímam Krista a musím ho nasýtiť. Až vás prepustím, budem môcť vynahradiť túto ľudskú pohostinnosť, prejavenú Kristovi, prísnejším pôstom. Priatelia Ženícha sa totiž nemôžu postiť, kým je Ženích s nimi. Keď od nich odíde, potom im bude pôst dovolený“.

K čistote srdca nestačí iba pôst od viditeľných pokrmov, ak s ním nebude spojený pôst duše. Aj ona má svoje hriešne pokrmy. Sú to: hnev, závisť, túžba vyniknúť, túžba po pomste a pod. Pokiaľ je duša živená týmito neresťami, zdržanlivosť v jedle neosoží. Aj tu platí, že telo a duša potrebujú žiť v harmónii. Veď čo osoží, že sa zdržiavame mäsitých pokrmov – vraví Zlatoústy – ak jeme a požierame vlastných bratov? Kiež nám takto správne pochopený pôst  prináša radosť a osoh.

Marko Durlák

Uverejnené v časopise Slovo.

  • Život budúceho veku (10.)

    Táto katechéza v tohoročnom cykle je posledná. Akosi prirodzene  sa preto chce venovať posledným veciam. Ide o skutočnosti, ktoré vo vyznaní viery zakončujeme poslednými slovami: Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Čo o tom vieme? Istý starec...

  • Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

    Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja...

  • Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

    Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená....

  • Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

    Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná...

  • …modlitbou a pôstom (6.)

    V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého. Zdá...

  • Modlime sa k Pánovi (5.)

    O modlitbe sa toho už popísalo veľa. Nespočetné množstvo duchovnej literatúry o rozličných druhoch modlitby. Rozličné návody o technikách modlitby. Po pozornom preštudovaní týchto vecí by sme už mali byť majstrami v modlitbe. Je to naozaj tak? Naozaj...

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings