Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná úcta k Bohorodičke v našom obrade? Aké miesto jej patrí?

 Je pravdou, že Presvätá Bohorodička je na kresťanskom Východe mimoriadne uctievaná. Túto úctu treba správne pochopiť. Ináč nám hrozí, že ju podceníme alebo preceníme. A oboje by bolo nesprávne. Takže pekne poporiadku.

 V staroslovienčine slovo spasti znamená zachrániť. Netýka sa iba toho, čo rozumieme pod slovom spása v čisto kristologickom kontexte. Vo východoslovanských jazykoch spasti znamená záchranu v hocijakej  životnej situácii. Známe príslovie: zachráň sa, kto môžeš, v ruštine zneje: spasaj sja, kto možeš. Takmer pri každej našej cerkvi stojí misijný kríž s nápisom: Spasi dušu svoju.

Tento nápis sa tiež môže zdať niekomu nesprávny, ale je nezávadný, ak sa rozumie práve v tomto zmysle: Rob všetko, čo môžeš pre svoju záchranu. Ostatné prenechaj Bohu. Kristus je náš jediný Spasiteľ, t.j. Záchranca, pokiaľ ide o jeho vykupiteľské dielo. Zachránil nás, čiže spasil svojím vtelením, smrťou a zmrtvýchvstaním.

Ak voláme: Presvjataja Bohoródice, spasí nás, myslíme však na niečo úplne iné. Ona nie je rovnocennou partnerkou Kristovi. Kristus je Boh a človek, Bohočlovek, ale ona nie je bohyňa a žena zároveň. Ak hovoríme teda, že nás spasajet – zachraňuje, tak myslíme na jej príhovor.

Nádherne to vyjadruje jedna z našich starobylých modlitieb: Preslávna vždycky Panna, Bohorodička Mária, Matka Krista, nášho Boha, prijmi naše modlitby a predlož ich svojmu Synovi a nášmu Bohu, nech spasí a osvieti tvojím prostredníctvom naše duše. To, čo je vyjadrené v týchto slovách, názorne vyjadruje ikona známa ako Deesis. Ku Kristovi sediacemu na tróne sa obracia v prosebnom postoji jeho Matka a z druhej strany robí to isté Ján Krstiteľ, najväčší z tých, čo sa narodili zo ženy.

Nesedí na tróne ako on, stojí po jeho pravici v prosebnom postoji. Zachraňuje nás teda tak, ako kedysi zachránila pred zahanbením novomanželov v Káne Galilejskej prosbou: Nemajú vína.

Aj v samotnej božskej liturgii je jedno zvláštne zvolanie. Kňaz sa po premenení svätých darov modlí: Prinášame ti túto duchovnú službu aj za zosnutých veriacich, za praotcov, otcov, patriarchov, prorokov, apoštolov, kazateľov, evanjelistov, mučeníkov, vyznavačov, pustovníkov  a za duše všetkých spravodlivých, ktorí vo viere ukončili svoj život. Po týchto slovách kňaz zvolá: Osobitne ti prinášame túto duchovnú službu za presvätú, prečistú, preblahoslavenú a slávnu Vládkyňu našu, Bohorodičku a vždy Pannu Máriu.

To znamená, že žertva, ktorá sa prináša na prestole, prináša sa za všetkých, čo zomreli v pravej viere, a teda v prvom rade a osobitne za Bohorodičku, lebo ona stojí na čele tých, čo sú spasení vykupiteľským dielom jej Syna.

Ako som už spomenul, nepochopenie týchto vecí vedie buď k zavrhovaniu mariánskeho kultu, alebo k jeho nezdravému zveličovaniu. Ako príklad nezdravého kultu v byzantskom obrade by som uviedol tzv. čin pohrebénija Bohorodicy, ktorý vznikol začiatkom 20. stor. v Rusku. Ide o takmer doslovné kopírovanie jeruzalemskej utierne Veľkej soboty, kde niektoré texty sú doslovne prebraté z tejto utierne a prispôsobené ženskému rodu, aby sa tak vzťahovali na Bohorodičku.

Ešte hrubším zásahom do starobylých a posvätných textov je tzv. Bohorodična psaltyr, kde všetkých 150 Dávidových žalmov je prerobených do ženského rodu, aby sa modliaci človek nimi obracal na Bohorodičku.

Aj v mariánskom kulte treba pestovať čnosť spravodlivosti, ktorá si žiada dať každému to, čo mu patrí. Spása, sláva a moc patrí nášmu Bohu  (Zjv 19,1). Presvätú Bohorodičku velebíme a s dôverou vzývame v duchu slov: Lebo keby si ty neprosila a nezastávala sa nás, ktože by nás zbavil toľkých bied?

Marko Durlák

Uverejnené v časopise Slovo.

  • Život budúceho veku (10.)

    Táto katechéza v tohoročnom cykle je posledná. Akosi prirodzene  sa preto chce venovať posledným veciam. Ide o skutočnosti, ktoré vo vyznaní viery zakončujeme poslednými slovami: Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Čo o tom vieme? Istý starec...

  • Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

    Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja...

  • Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

    Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená....

  • Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

    Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná...

  • …modlitbou a pôstom (6.)

    V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého. Zdá...

  • Modlime sa k Pánovi (5.)

    O modlitbe sa toho už popísalo veľa. Nespočetné množstvo duchovnej literatúry o rozličných druhoch modlitby. Rozličné návody o technikách modlitby. Po pozornom preštudovaní týchto vecí by sme už mali byť majstrami v modlitbe. Je to naozaj tak? Naozaj...

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings