Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja blízko seba.

Podľa čoho možno usúdiť, že úcta k svätým a spomínanie zosnulých patria blízko k sebe? V našom byzantsko-slovanskom obrade nič nie je náhodou. Jednotlivé služby a spomienky, pre ktoré svätí otcovia zložili texty, hymny a kánony, sú usporiadané v liturgickom roku logicky a harmonicky, takže celý liturgický rok vytvára nádhernú mozaiku dejín našej spásy i histórie putovania Božieho ľudu.

Vieme, že každý deň týždňa je venovaný úcte niektorému svätému alebo Pánovmu krížu. A práve sobota je venovaná úcte všetkým svätým, ako aj pamiatke zosnulým. Obidve služby boli zaradené na sobotu, lebo sobota v preklade znamená odpočinok. Svätí už požívajú blažený odpočinok „na mieste, kde niet bolesti, ani zármutku, ani stonu, iba život nekonečný“, ako to vyjadruje jeden z našich kondakov.

Podobne pri modlitbe za zosnulých sa modlime, aby Pán priviedol ich duše tam, kde svätí a spravodliví odpočívajú. Prepojenie kultu svätých a spomienky zosnulých je veľmi pekne vyjadrené v liturgickom kalendári v súvislosti so sviatkom Päťdesiatnice – Zostúpenia Sv. Ducha.

V sobotu pre týmto sviatkom sa koná všeobecné spomínanie všetkých zosnulých, čo od vekov zosnuli v pravej viere. Nasledujúca nedeľa po Päťdesiatnici je Nedeľou všetkých svätých. Takúto súvislosť medzi oboma spomienkami možno nájsť aj v latinskej cirkvi, ktorá sviatok Všetkých svätých slávi 1. novembra a následne 2. novembra slávi spomienku všetkých verných zosnulých.

Povedali sme, že každá sobota v našom liturgickom kalendári je venovaná spomienke zosnulých. Spomedzi týchto sobôt máme päť tzv. zádušných sobôt, kedy si naši veriaci s mimoriadnou láskou a úctou spomínajú na svojich blízkych účasťou na zádušných sv. liturgiách, panychídach a parastasoch, kedy sa čítajú aj ich mená, tzv. hramoty.

Okrem všeobecného, spoločného spomínania zosnulých v spomínané soboty, je v našom obrade veľmi pekným zvykom konať spomienky za jednotlivých zosnulých na tretí, deviaty a štyridsiaty deň od smrti zosnulého, ako aj ročnú spomienku. Prečo práve v tieto dni?

Zaujímavé rozprávanie nachádzame u sv. Makárija Alexandrijského, ktorý hovorí toto: „V jednom zo zjavení, pri ktorom som videl anjela, opýtal som sa ho, aký význam má prinášať obetu za zosnulého na tretí, deviaty a štyridsiaty deň. Anjel mi odpovedal: „Pri odlúčení sa duše od tela, duša v priebehu dvoch dní blúdi po zemi, kde chceli.

Ak milovala telo, obchádza okolo domu, v ktorom sa oddelila od tela, pohybuje sa okolo rakvy, v ktorej je uložené telo. Takýmto spôsobom strávi dva dni ako vtáča, ktoré si hľadá hniezdo. Na tretí deň, Ten, ktorý vstal zmŕtvych, prikazuje duši, aby sa vzniesla k nebesiam a vzdala Bohu poklonu.

Potom Pán prikazuje, aby boli duši ukázané rôzne a nádherné príbytky svätých i krása raja. Duša si toto všetko obzerá a zabúda pri tom na smútok, ktorý pociťovala na zemi, kým bola v tele. Toto sa uskutočňuje počas šiestich dní. Po tom, čo videla všetky tieto úžasné veci, anjeli ju znova vedú k Bohu, ktorému má vzdať poklonu.

Po poklonení sa, Vládca všetkých prikazuje odviesť dušu do podsvetia, aby jej ukázali miesta múk i rozličné druhy utrpenia, ktoré musia trpieť hriešnici so škrípaním zubami. Dušu sprevádzajú po týchto miestach tridsať dní a ona sa chveje, aby sama nebola odsúdená a nedostala sa na toto miesto múk. Na štyridsiaty deň ju znova privedú pred Vládcu, ktorý jej definitívne určí miesto prebývania podľa jej skutkov.“

Nech je naša láska k zosnulým vždycky sprevádzaná modlitbou a vierou vo všeobecné vzkriesenie, ktoré čaká aj nás a nech nikdy neostane iba pri vonkajších úkonoch, ako je zapálenie sviece či kladenie vencov na ich hroboch.

Marko Durlák

Uverejnené v časopise Slovo.

  • Život budúceho veku (10.)

    Táto katechéza v tohoročnom cykle je posledná. Akosi prirodzene  sa preto chce venovať posledným veciam. Ide o skutočnosti, ktoré vo vyznaní viery zakončujeme poslednými slovami: Očakávam vzkriesenie mŕtvych a život budúceho veku. Čo o tom vieme? Istý starec...

  • Blažený pokoj, večná im pamiatka (9.)

    Naša posledná katechéza bola venovaná kultu svätých. Je teda na mieste spomenúť teraz kresťanský postoj k tým, ktorí nás už predišli do večnosti, našim blízkym, rodičom, príbuzným, priateľom a známym, keďže úcta k svätým a spomínanie zosnulých stoja...

  • Obdivuhodný Boh vo svojich svätých (8.)

    Po predchádzajúcej katechéze o kulte Presvätej Bohorodičky stojí za zmienku venovať pár slov aj kultu svätým. Úcta svätých tak v katolíckej ako aj v pravoslávnych cirkvách je neodmysliteľnou časťou ich cirkevného života, kým v protestantských cirkvách bola odstránená....

  • Presvjataja Bohoródice, spasí nás (7.)

    Už párkrát som dostal otázku, či toto zvolanie nie je teologicky závadné. A k tomu ešte všetkým nám dobre známy kondák: Nemáme inej pomoci, nemáme inej nádeje okrem teba, Bohorodička: Neskrýva sa za týmito slovami prehnaná...

  • …modlitbou a pôstom (6.)

    V predchádzajúcej katechéze sme hovorili o dôležitosti modlitby, zvlášť tej, ktorú nazývame modlitba cirkvi. V tejto katechéze si všimnime význam pôstu, keďže náš Pán ho spája s modlitbou ako dva účinné prostriedky na oslobodenie sa od zlého. Zdá...

  • Modlime sa k Pánovi (5.)

    O modlitbe sa toho už popísalo veľa. Nespočetné množstvo duchovnej literatúry o rozličných druhoch modlitby. Rozličné návody o technikách modlitby. Po pozornom preštudovaní týchto vecí by sme už mali byť majstrami v modlitbe. Je to naozaj tak? Naozaj...

Môže sa Vám ešte páčiť...

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Decline
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Kto sme

Navrhovaný text: Adresa našej webovej stránky je: https://www.byzantskyobrad.sk.

Komentáre

Navrhovaný text: Keď návštevníci webu zanechavajú na stránke komentáre, zbierame údaje, ktoré sú zobrazené vo formulári komentára a taktiež IP adresu používateľov a User Agent prehliadača z dôvodu ochrany proti spamu. Anonymizovaný reťazec vytvorený z vašej e-mailovej adresy (nazývaný aj hash) môže byť poskytnutý službe Gravatar pre overenie, či ju používate. Zásady ochrany osobných údajov služby Gravatar nájdete na: https://automattic.com/privacy/. Po schválení vášho komentára bude vaša profilová fotografia verejne zobrazená spolu s obsahom vášho komentára.

Multimédiá

Navrhovaný text: Pri nahrávaní obrázkov na webovú stránku by ste sa mali vyhnúť nahrávaniu obrázkov s EXIF GPS údajmi o polohe. Návštevníci webu môžu stiahnuť a zobraziť akékoľvek údaje o polohe z obrázkov.

Súbory cookies

Navrhovaný text: Ak pridáte komentár na našej stránke, môžete súhlasiť s uložením vášho mena, e-mailovej adresy a webovej stránky do súborov cookies. Je to pre vaše pohodlie, aby ste nemuseli opätovne vypĺňať vaše údaje znovu pri pridávaní ďalšieho komentára. Tieto súbory cookies sú platné jeden rok. Ak navštívite našu stránku prihlásenia, uložíme dočasné súbory cookies na určenie toho, či váš prehliadač akceptuje súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a sú odstránené pri zatvorení prehliadača. Pri prihlásení nastavíme niekoľko súborov cookies, aby sme uložili vaše prihlasovacie údaje a nastavenia zobrazenia. Prihlasovacie cookies sú platné dva dni a nastavenia zobrazenia jeden rok. Ak zvolíte možnosť "zapamätať", vaše prihlásenie bude platné dva týždne. Pri odhlásení sa z vášho účtu sú súbory cookies odstránené. Pri úprave alebo publikovaní článku budú vo vašom prehliadači uložené dodatočné súbory cookies. Tieto súbory cookies neobsahujú žiadne osobné údaje a odkazujú iba na ID článku, ktorý ste upravovali. Súbory sú platné 1 deň.

Vložený obsah z iných webových stránok

Navrhovaný text: Články na tejto webovej stránke môžu obsahovať vložený obsah (napr. videá, obrázky, články a podobne). Vložený obsah z iných stránok sa chová rovnako, akoby návštevník navštívil inú webovú stránku. Tieto webové stránky môžu o vás zbierať osobné údaje, používať súbory cookies, vkladať treťo-stranné sledovanie a monitorovať vašu interakciu s vloženým obsahom, včetne sledovania vašej interakcie s vloženým obsahom, ak na danej webovej stránke máte účet a ste prihlásený.

S kým zdieľame vaše údaje

Navrhovaný text: Ak požadujete obnovenie hesla, vaša adresa IP bude uvedená v e-maile na obnovenie hesla.

Ako dlho uchovávame vaše údaje

Navrhovaný text: Pri pridávaní komentára, komentár a jeho metaúdaje sú uchovávané oddelene. Vďaka tomu vieme automaticky rozpoznať a schváliť akékoľvek súvisiace komentáre bez toho, aby museli byť podržané na moderáciu. Pre používateľov, ktorí sa zaregistrujú na našich webových stránkach (ak takí existujú), ukladáme aj osobné údaje, ktoré poskytujú, do ich užívateľského profilu. Všetci používatelia môžu kedykoľvek zobraziť, upraviť alebo odstrániť svoje osobné údaje (okrem zmeny používateľského). Správcovia webových stránok tiež môžu zobraziť a upraviť tieto informácie.

Aké práva máte nad svojimi údajmi

Navrhovaný text: Ak na tejto webovej stránke máte účet, alebo ste tu pridali komentár, môžete požiadať o export vašich osobných údajov, ktoré o vás ukladáme, včetne údajov, ktoré ste nám poskytli. Môžete tak isto požiadať o vymazanie osobných údajov. To sa ale netýka údajov, ktoré o vás musíme uchovávať z administratívnych, právnych alebo bezpečnostných dôvodov.

Kam sa vaše údaje odosielajú

Navrhovaný text: Komentáre návštevníkov môžu byť kontrolované prostredníctvom automatizovanej služby na detekciu spamu.
Save settings
Cookies settings