Svätý prorok Sofoniáš; Náš prepodobný otec František Xaverský – 3. december
Prorok Sofoniáš
Jeho meno má hebrejský pôvod a znamená „Pán ukrýva, chráni“. Sofoniáš, syn Kušiho, bol pôvodom z hory Savarata, z kmeňa Simeonovho. Žil a prorokoval v 7. storočí pred Kristom v časoch judského kráľa Joziáša a patrí medzi 12-tich malých prorokov. Bol tiež súčasníkom proroka Jeremiáša. Majúc veľkú pokoru a čistú, k Bohu pozdvihnutú myseľ, stal sa hodným prorokovania.
Predpovedal deň Božieho hnevu; trest nad Gazou, Askalonom, Azotom, Akaronom, Ninive, Jeruzalemom a Egyptom. Jeruzalem videl ako mesto odpadlícke, poškvrnené a násilnícke, pretože sa v ňom rozhojnila modloslužba. Povedal: „Jeho kniežatá uprostred neho boli ako revúce levy; sudcovia ako noční vlci, ktorí si neodložia nič na ráno. Jeho proroci sú namyslení mužovia, čo klamú; jeho kňazi poškvrňujú svätyne a znásilňujú zákon.“ (Sof 3, 1 – 4).
Sofoniáš ukazuje, že prichádzajúce Božie tresty voči pohanským národom sú varovaním, ktoré by malo priviesť Izraelský ľud naspäť k pokore a poslušnosti Bohu. Sú výkrikom bolesti Boha, ktorému sa nedostalo opätovania jeho lásky: „Toto hovorí Pán: ,Rozhodol som sa zhromaždiť národy, zvolať kráľovstvá, aby som vylial na ne svoju rozhorčenosť, celý svoj horúci hnev. Lebo celá zem bude strávená ohňom mojej neopätovanej lásky.‘“ (Sof 3, 8).
No prorok dodáva, že ako ľudská pýcha speje k poníženiu, tak „pokorní zeme“ a „ľud chudobný a biedny“ sa stáva nositeľom spásy. Preto predpovedá obrátenie pohanských národov, čo sa splnilo po vyliati Svätého Ducha na apoštolov: „Pán zničí všetkých bôžikov zeme a vtedy sa Bohu budú klaňať všetky pobrežia i ostrovy, každý človek na svojom mieste. Vtedy dám národom čisté pery, aby mohli všetci vzývať meno Pánovo.“ (Sof 2, 11; 3, 9).
Vidiac dopredu čas príchodu Mesiáša oduševnene volal: „Zaplesaj dcéra Sion, zvučne pokrikuj Izrael, raduj sa, jasaj celým srdcom, dcéra jeruzalemská! Pán odvolal tvoje odsúdenie.“ (Sof 3, 14n) Sofoniášove proroctvá sú tak nádejou pre celý Boží ľud, vyvolený z pohanov, ktorý vo svojej biede a pokorení prosí Pána o nového Ducha, o obrátenie, o oslobodenie z hriechov, pretože sa mu tohto daru dostane. Veď Pán zrušil rozsudok, kráľovsky odpustil a otcovsky sa ujal pokorených. Veď Boh dá svojmu ľudu čistotu, pravdu a pokoj, zbaví ho bremien hriechov a beznádeje. Zásahom Božím sa miesto smútku, hanby a modloslužby pretvorí na miesto pokoja, spásy a slávy. Sláva Boha sa bude odrážať v jeho ľude. Tento prorok zosnul v meste svojho narodenia, aby očakával vzkriesenie na konci dní a dostal odmenu od Boha.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: STAROZÁKONNÍ PŘEKLADATELSKÁ KOMIESIE: Starý zákon. 14 – Dvanáct proroků.
Zdroj: zoe.sk
Zdroj: Jeruzalemská Biblia