Svätý prorok Daniel; Traja svätí mládenci Ananiáš, Azariáš a Mízael – 17. december
Prorok Daniel
Pochádzal z kráľovského kmeňa Júdovho a patrí medzi štyroch veľkých prorokov spolu s Izaiášom, Jeremiášom a Ezechielom. Žil a prorokoval pol tisícročia pred Spasiteľom. Keď v roku 586 pred Kristom babylonský kráľ Nabuchodonozor zničil a vyplienil Jeruzalem, vtedy aj Daniel, ešte ako dieťa, bol odvedený do otroctva spolu s judským kráľom Jojakimom a množstvom ďalších Izraelitov.
Svätý prorok Daniel bol od ranej mladosti celý oddaný Bohu a dostal od neho mimoriadne veľký dar proroctva. Jeho sláva medzi Judejčanmi v Babylone vzrástla pri spore medzi starcami a Zuzanou. Starcom sa Zuzana páčila a preto ju mienili v záhrade zviesť k hriechu. Keď raz počas horúčavy šla Zuzana do záhrady okúpať sa a bola sama, vyskočili na ňu a povedali jej, aby sa im oddala, lebo ináč budú na ňu falošne svedčiť, že v záhrade mala mládenca. Zuzana povedala: „Ak sa vám neoddám, čaká ma trest smrti pre vašu krivú žalobu. Ak vám privolím, neuniknem z vašich rúk. No je pre mňa lepšie nevinne prijať krivú žalobu ako zhrešiť pred tvárou Pána.“ Preto bola nespravodlivo obvinená a čakal ju trest smrti. No Daniel spoznal falošnosť ich reči, obvinil oboch nemravných a nespravodlivých starcov a zachránil múdru a spravodlivú Zuzanu pred nespravodlivou smrťou.
Jeho cnostná sláva medzi Babylončanmi začala od toho dňa, keď mal kráľ Nabuchodonozor sen, ktorý ho znepokojil a chcel vedieť jeho význam. Kráľ položil všetkým mudrcom úlohu, aby uhádli, aký mal sen a potom ho vyložili. Nik z mudrcov to nedokázal, iba Daniel, ktorému Boh odhalil kráľov sen i jeho význam. Podobne v časoch kráľa Baltazára, keď ten raz jedol a pil na hostine so svojimi hosťami z posvätených nádob, ktoré zobral z jeruzalemského chrámu, neviditeľná ruka napísala na stene tri slová: Mene, mene, tekel, parsin. Tieto slová nevedel vysvetliť nikto okrem Daniela. Tej noci bol kráľ Baltazár zabitý.
Daniel bol dva razy hodený do jamy s levmi kvôli viere v jediného živého Boha. Nebál sa zostať verným, i keď poznal, že ho to bude stáť život. No obidva razy ho Pán zachránil a on zostal nažive. Daniel mal tiež videnie Boha na tróne s anjelskými mocnosťami, videl anjelov, hľadel do budúcnosti jednotlivých ľudí, kráľovstiev a celého ľudského rodu. Tiež predpovedal čas príchodu Spasiteľa na zem, ktorému dáva titul Syn človeka, a ktorý aj sám Ježiš vzťahoval na seba. U Daniela sa stretneme aj s proroctvom o vzkriesení mŕtvych na konci čias: „Mnohí z tých, čo spia v prachu zeme sa prebudia, jedni na večný život, iní na hanbu a večné zavrhnutie.“
Podľa sv. Cyrila Alexandrijského sa Daniel a traja mládenci Ananiáš, Mízael a Azariáš v Babylone dožili hlbokej staroby a nakoniec boli za pravú vieru sťatí mečom. Keď sťali Ananiáša, Azariáš rozprestrel svoje rúcho a zachytil jeho hlavu; potom Azariášovu hlavu zachytil Mízael a Mízaelovu Daniel. Boží anjel priniesol ich telá do Judska na Gevalskú horu a položil ich pod kameň. Podľa tradície títo štyria Boží služobníci v čase smrti Pána Ježiša vstali z mŕtvych, mnohým sa zjavili a opäť zosnuli.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: johnsanidopoulos.com
Zdroj: Jeruzalemská Biblia