Svätý prorok Malachiáš; Svätý mučeník Gordios – 3. január
Prorok Malachiáš
Jeho meno má hebrejský pôvod a znamená „môj posol“. Ide o posledného proroka zo zoznamu malých prorokov, preto sa nazýva aj „pečaťou prorokov“. Narodil sa po návrate Židov z babylonského zajatia. Mal neobyčajne krásnu tvár. Podľa tradície ho ľud nazýval anjelom – možno kvôli jeho vonkajšej kráse či kvôli duševnej čistote, ale možno aj kvôli priateľstvu s Božím anjelom. Často sa totiž s anjelom rozprával tvárou v tvár. Keď sa to stávalo, aj niektorí iní počuli anjelský hlas, ale neboli hodní toho, aby videli anjelskú tvár. To, čo mu anjel zjavoval, mladý prorok hlásal.
Kniha proroka Malachiáša obsahuje 6 dialógov. V prvom Boh uisťuje ľud o svojej láske. V druhom napomína kňazov, ktorých služba oltáru zraňuje Pánovu česť, lebo hoci Boha nazývajú otcom, predsa nevidno, žeby ho uctievali srdcom: „Toto hovorí Pán: Syn si má ctiť otca a sluha svojho pána. Ak som ja otec, kde je úcta ku mne? Ak som Pán, kde je bázeň voči mne?“ Hoci v tomto druhom dialógu karhá kňazov za ledabolo a povrchne konané obety, prisľubuje, že odstráni túto nedbalosť, aby mohli prinášať čistú obetu. U Malachiáša je to proroctvo o dokonalej eucharistickej obeti: „Lebo od východu slnka až po západ je veľké moje meno medzi národmi a na každom mieste budú obetovať, budú prinášať môjmu menu čistú obetu.“
V treťom dialógu sa obracia na židovské spoločenstvo a vyčíta prax manželstiev s cudzinkami a rozvody. V štvrtej reči hovorí k pochybovačom a uisťuje ich, že Pán príde. V tomto dialógu Malachiáš predpovedá nielen príchod Predchodcu, teda Jána Krstiteľa, ale aj samotného Mesiáša, ktorý zdokonalí svoj ľud, aby sa ten stal spravodlivým: „Toto hovorí Pán: Hľa, ja pošlem svojho anjela a pripraví predo mnou cestu. I zaraz príde do svojho chrámu Panovník, ktorého vy hľadáte, a anjel zmluvy, ktorého si žiadate. Hľa, príde! I sadne si a bude vytápať a čistiť striebro; a vyčistí synov Léviho. Prečistí ich ako zlato a striebro, takže budú prinášať Pánovi obety v spravodlivosti. Vtedy sa Pánovi zapáči obeta Júdu a Jeruzalema.“
V piatom dialógu vysvetľuje, že neúroda je dôsledkom nedbalosti pri odovzdávaní desiatkov chrámu. A napokon posledná reč sa obracia k verným. Tí sa sťažovali Bohu, že je zbytočné poslúchať Pána, ak sa bezbožníkom darí aj tak lepšie. Boh však svojich verných uisťuje, že spravodlivá individuálna odplata príde pri všeobecnom súde: „Toto hovorí Pán: Vrátite sa a budete vidieť rozdiel medzi spravodlivým a nespravodlivým, medzi tým, čo slúži Bohu, a tým, čo mu neslúži.“
Po záverečnom napomenutí kniha proroka Malachiáša končí prísľubom – ten znova jasne prorokoval objavenie sa Jána Krstiteľa, ktorý „zmieri otcov so synmi a synov s otcami.“ Malachiáš pôsobil v čase 470 až 450 pred Kristom. Odvoláva sa naň už kniha Sirachovec. Zomrel v mladom veku a po ňom už v Izraeli nebol žiaden prorok až do Jána Krstiteľa.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: casoslov.sk
Zdroj: zoe.sk
Zdroj: johnsanidopoulos.com