Sväté Bohozjavenie nášho Pána, Boha a Spasiteľa Ježiša Krista – 6. január
Sväté Bohozjavenie
Na sviatok Narodenia Pána oslavujeme zjavenie Boha ako človeka, na sviatok Bohozjavenia oslavujeme zjavenie Boha ako Trojice. Narodenie Pána a Bohozjavenie sa v byzantskom obrade pôvodne slávili spolu ako jeden sviatok a až neskôr sa oddelili ako dva samostatné sviatky. Zároveň je Bohozjavenie druhým najväčším sviatkom hneď po Pasche. To, že je väčším sviatkom než Narodenie Pána, výslovne potvrdzujú aj niektoré liturgické hymny predsviatku: „Svetlý bol minulý sviatok, svetlejší je však, Spasiteľu, ten prichádzajúci. Vtedy hviezda oznamovala mudrcom, dnes však Otec ťa ukázal svetu.“
Keď Pán Ježiš dovŕšil 30 rokov od svojho telesného narodenia, začal svoju učiteľskú a spasiteľskú prácu. Samotný začiatok začiatku okrášlil krstom v Jordáne. Svätý Cyril Jeruzalemský hovorí: „Počiatok sveta je voda (a Duch Boží sa vznášal nad vodami) a počiatok Evanjelia je Jordán (keď Ježiš vystupoval z vody).“ Pri Pánovom krste sa vo vode zjavilo to tajomstvo, ktoré bolo v Starom Zákone iba predpovedané, t. j. tajomstvo Božej Svätej Trojice. Otec vyriekol svoje svedectvo o Synovi, Syn bol pokrstený vo vode a Svätý Duch v podobe holuba sa vznášal nad vodou.
Ján Krstiteľ svedčil a povedal o Kristovi: „Hľa Baránok Boží, ktorý sníma hriech sveta.“ Keď ponoril a pokrstil Ježiša v Jordáne, tým sa ukázala Kristova misia vo svete i cesta nášho spasenia. Konkrétne: Pán na seba zobral hriechy ľudského rodu a pod nimi zomrel (ponorenie) a ožil (výstup z vody). Aj my musíme zomrieť ako hriešni ľudia a ožiť ako očistení, obnovení a prerodení. Sviatok Bohozjavenia (po grécky Theofania) sa nazýva aj Osvietenie (po cirkevnoslovansky Prosviščenije). To preto, lebo udalosť na Jordáne nás osvietila, ukazujúc nám, aby sme spoznávali Boha ako Trojicu, jednopodstatnú a nerozdeliteľnú.
Pre dnešný sviatok je charakteristický obrad veľkého svätenia vody. Obsahuje tri čítania vzaté z proroka Izaiáša, v ktorých sa vyjadruje radosť „neúrodnej, vyprahnutej a neobrobenej zeme“, ktorá je premenená na bujný výhonok tryskajúcou vodou Božej slávy; nechýba výzva všetkým smädným, aby sa napili z vôd spásy a opustili cestu bezbožnosti; a výzva na radosť, na ospievanie Pána, „pretože urobil vznešené veci“.
Po čítaniach sa prednášajú početné prosby, po ktorých nasleduje veľká modlitba požehnania vody. V nej sa vyjadruje kozmický rozmer tohto sviatku: celé stvorenie žiari, jasá a raduje sa, pretože „Pán nám pripravuje cestu spásy“ tým, že zostupuje do vĺn Jordánu. Ako hovorí text posvätenia vody: „Urob ju prameňom neporušiteľnosti, darom posvätenia, obmytím hriechov, liekom proti neduhom, skazou pre démonov; urob ju neprístupnou nepriateľským mocnostiam, nech je naplnená anjelskou silou, aby ju všetci, ktorí z nej čerpajú a berú, mali na očistenie tela a duše, ako liek proti vášňam, na posvätenie domov a na pôsobenie vo všetkých potrebách.“
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: jankrupa.sk
Zdroj: johnsanidopoulos.com