Svätý apoštol Timotej; Svätý prepodobný mučeník Anastáz Perzský; Náš prepodobný otec Vincent Pallotti – 22. január
Apoštol Timotej
Jeho meno má grécky pôvod a znamená „Ten, čo si ctí Boha“. Bol jedným zo 70-tich apoštolov. Narodil sa v Lystre Lykaónskej otcovi pohanovi menom Ellinos a matke Židovke menom Eunika. Jeho matku a babku chváli apoštol Pavol kvôli ich nepokryteckej viere: „Spomínam si na tvoju úprimnú vieru, akú mala už tvoja stará matka Loida a tvoja matka Eunika, a som presvedčený, že aj ty.“ (2 Tim 1, 4 – 5).
Po prvýkrát sa Timotej stretol s veľkým apoštolom v Lystre a sám bol svedkom, ako Pavol uzdravil chromého od narodenia. Keď sa od apoštola Pavla naučil kresťanskej viere a po tom, čo sa od neho nechal pokrstiť, stal sa jeho spolupracovníkom, stálym spoločníkom na cestách a spolubratom pri hlásaní božského evanjelia. Timotej tak s Pavlom obišiel Achájsko, Macedónsko, Taliansko a Španielsko. Timotej bol veľký horlivec za vieru a výborný rečník. Veľmi sa zaslúžil o rozšírenie a utvrdenie kresťanskej viery. Pavol ho nazýva pravým synom vo viere: „Pavol, z Božej vôle apoštol Krista Ježiša podľa prisľúbenia života, ktorý je v Kristovi Ježišovi, milovanému synovi Timotejovi: Milosť, milosrdenstvo a pokoj od Boha Otca i od Krista Ježiša, nášho Pána.“ (1 Tim 1, 2).
Z novozákonných listov sú dva adresované práve Timotejovi. Podľa prvého listu Pavol nechal Timoteja v Efeze, keď odcestoval do Macedónska, a dáva mu rady ako spravovať jeho úrad. Druhý list píše Pavol, keď je vo väzení v Ríme a cíti, že sa blíži záver jeho pozemského života – preto pobáda Timoteja, aby za ním čím skôr prišiel.
Po Pavlovej mučeníckej smrti sa Timotej stal učeníkom sv. Jána Evanjelistu. Ale keď cisár Dometián Jána vyhnal z Efezu na ostrov Patmos, Timotej zostal v Efeze ako prvý biskup tohto mesta. Počas modlárskeho sviatku zvaného Katagogium, pohania, nahnevaní na kresťanov, v maskách potichu napadli Timoteja. Tento pohanský sviatok bol kvôli zabíjaniu zhýralý a krvavý. Muži a ženy s podobizňami rôznych cudzích tvorov, vzali do rúk modly a s nehanebnými tancami obchádzali ulice mesta. Zároveň spievali piesne a vrhali sa na tých, ktorí ich stretli ako lupiči, a mnohých dokonca zabili.
Keď to Timotej videl, zapálil sa ohňom božskej horlivosti a otvorene i odvážne hlásal jediného pravého Boha, nášho Pána Ježiša. Jasne ukázal ich bludy a domýšľavosť, pokiaľ ide o ich bohov, a slobodne vyjadril mnoho užitočného, aby ich presvedčil. Oni však, blúdiac v temnotách pohanských bludov, apoštolove reči nepochopili a neporozumeli im, ale jednomyseľne sa naňho vrhli, surovo ho bili palicami, nemilosrdne a neľudsky ho vláčili po zemi, šliapali ho nohami a napokon ho umučili. Kresťania, ktorí prišli neskôr ho našli sotva dýchajúceho. Vyniesli ho za mesto, a keď bol mŕtvy, pochovali ho. Jeho čestné ostatky boli neskôr prenesené do Konštantínopola a pochované v chráme svätých Apoštolov do hrobu sv. evanjelistu Lukáša a sv. Andreja Prvopovolaného. Teraz odpočíva v nebi v kráľovstve nášho Pána Ježiša Krista, v ktorom kraľuje Otec a Svätý Duch na veky vekov.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: zoe.sk
Zdroj: Jeruzalemská Biblia
Zdroj: johnsanidopoulos.com
Zdroj: azbyka.ru