Odchod do večnosti prep. otca Konštantína Filozofa, mníšskym menom Cyrila, učiteľa Slovanov; Náš prepodobný otec Auxencius; Prepodobný Marón Pustovník, divotvorca – 14. február
Prepodobný Auxencius
Jeho meno má grécky pôvod a znamená „Rastúci“. Pochádzal z Perzie, ale narodil sa v Sýrii, kam jeho otec emigroval počas prenasledovania Šapura II. Pre jeho zbožnosť a bezúhonnosť bol veľmi váženým šľachticom v Konštantínopole medzi šľachticmi a dvoranmi cisára Teodózia II. Zapálený láskou ku Kristovi prijal Auxencius mníšstvo a ešte dlhý čas prebýval v hlavnom meste.
Keď ho však začali chváliť, utiekol pred ľudskou slávou a začal žiť na jednej hore menom Oxeia. Nesplnilo sa mu však želanie navždy tu zostať schovaným pred ľuďmi, lebo ho našli deti, ktoré o ňom začali rozprávať. Ľudia k nemu začali prinášať chorých, aby sa uzdravili a on uzdravil mnohých – no akýkoľvek rozhovor vždy začal s výzvou, aby pútnici vzdali Bohu slávu. Pútnikov často až do večera nabádal k praktizovaniu čností a k zriekaniu sa márnych telesných pôžitkov.
Slepému vrátil zrak, malomocných očistil pomažúc ich olejom, ochrnutého postavil na nohy a mnohých posadnutých oslobodil od démonov. Takto po troch dňoch nepretržitého boja oslobodil dievča, ktoré bolo posadnuté v dôsledku nevery svojho otca. Všetko je to udivujúce, ale jeho pokora bola ešte udivujúcejšia. Kedykoľvek ho prosili, aby niekoho uzdravil, vždy sa bránil slovami: „Aj ja som hriešny človek.“ Ale prinútený mnohými prosbami, pristupoval k uzdraveniu nasledujúcimi spôsobmi: buď vyzýval všetkých prítomných, aby sa s ním spoločne za chorého pomodlili k Bohu; alebo najprv utvrdzoval vieru v ľuďoch a potom hovoril, že im Boh dá podľa ich viery; alebo hovoril nad hlavou chorého: „Uzdravuje ťa Pán Ježiš Kristus!“ Alebo sa dotkol očí slepej a zároveň povedal: „Nech ťa uzdraví Kristus, pravé svetlo!“ Toto všetko činil, len aby sa divotvorstvo nepripisovalo jemu, ale všemohúcemu Bohu.
Auxencius bol tiež obvinený z herézy, ale keď sa zúčastnil Štvrtého všeobecného snemu v Chalcedóne, nad obvineniami zvíťazil a dokonca na koncile dobre bránil Katolícku vieru pred Eutichovou a Nestorovou herézou. Svätec, ktorý poznal Sväté písmo a bol vzdelaný v teológii, ľahko zvíťazil nad protivníkmi, ktorí s ním viedli spor.
Potom odišiel na nové miesto neďaleko Chalcedónu, kde si vytvoril pustovňu. Táto hora bola neskôr pomenovaná ako Hora svätého Auxencia a stala sa miestom mnohých pustovní a monastierov. Počas pozemského života napísal niekoľko stručných hymnov – ide o prvé tropáre a prvky cirkevnej hymnografie. V hlbokej starobe v roku 470 zobral Pán jeho dušu k sebe a staré telo zostalo na zemi, z ktorej bolo stvorené. Na jeho pohrebe sa zišiel veľký zástup ľudí z púští a miest. Jedni mnísi sa usilovali získať do vlastníctva jeho úctyhodné, milosti prinášajúce relikvie, ale nakoniec boli zverené do starostlivosti jeho duchovných dcér – mníšok, ktorým zriadil ešte počas svojho života monastier.
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: VELIMIROVIČ, N.: Ochridský prológ.
Zdroj: johnsanidopoulos.com