Zhromaždenie k presvätej Bohorodičke; Pamiatka svätého hieromučeníka Eutymia, sardského biskupa – 26. december
Zhromaždenie k presvätej Bohorodičke
Po veľkom sviatku si východná cirkev tradične uctieva pamiatku tých osôb, ktoré zohrali hlavnú úlohu v udalostiach, ktoré si sviatok pripomína. Presvätá Bohorodička zaujíma prvé miesto po Kristovi v udalostiach spojených s Narodením nášho Pána. Z tohto dôvodu sa v prvých storočiach veriaci zhromažďovali v deň po Narodení, aby vyjadrili svoju vďačnosť večne panenskej Márii za to, že nám dala Spasiteľa, a aby si ju uctili ako Božiu Matku. Od tohto zhromaždenia veriacich dostal samotný sviatok názov Synaxis, čo v gréčtine znamená zhromaždenie.
Ide pravdepodobne o najstarší sviatok Márie v kresťanskej tradícii. Keďže Mária mala z celého stvorenstva najväčšiu výsadu porodiť vteleného Boha, vždy sa v Katolíckej cirkvi tešila veľkej obľube a na jej počesť sa skladali mnohé hymny a kázne. Tak aj niektorí otcovia štvrtého storočia ako Ambróz, Augustín, Epifán Cyperský a Ján Zlatoústy, pri príležitosti sviatku Narodenia Pána chvália vo svojich homíliách presvätú Bohorodičku.
V textoch 6. všeobecného koncilu, ktorý sa zišiel v Konštantínopole v roku 681, sa nachádza narážka na slávenie Zboru presvätej Bohorodičky v deň po Narodení Pána. Koncil uvádza, že božské narodenie Ježiša z Panny bolo bezbolestné. Pretože Mária porodila neobsiahnuteľné Slovo spôsobom, ktorý presahuje každé chápanie a vyjadrenie.
Svätý Ján Zlatoústy v kázni povedal: „Medzi ľuďmi sa nenachádza nik ako Mária. Uvažuj, človeče, o všetkých stvoreniach a pozri – je niečo rovnako dôstojné alebo väčšie ako svätá Bohorodička Mária? Obíď celú zem, ponor sa do mora, dôkladne preskúmaj vzduch, v duchu preskúmaj nebo, zváž všetky viditeľné a neviditeľné sily a povedz mi – je medzi všetkými stvoreniami podobný zázrak? Ona jediná zázračne počala vo svojom lone toho, ktorého všetky stvorenia chvália v bázni. Ona porodila Boha ako dieťa a preto v sláve prevyšuje všetkých anjelov. Preto jej povedzme: ,Požehnaná si medzi ženami! Ty jediná si odstránila Evin žiaľ, ty jediná si utrela jej slzy, ty jediná si priniesla ľudstvu vykúpenie, tebe jedinej bola zverená najvzácnejšia perla, ty jediná si počala bez žiadostivosti a porodila si bez pôrodných bolestí, ty jediná si porodila Emanuela podľa jeho vôle.‘“
Svätý Efrém Sýrsky, veľký ctiteľ Bohorodičky, vo svojich hymnoch o Narodení Panny Márie veľmi pekne ospevuje tajomstvo vtelenia, panenstva a božského materstva: „Nikto nevie ako nazvať tvoju Matku, Pane! Nazývajú ju Pannou, hoci má dieťa; nazývajú ju Nevestou, hoci nepoznala muža! Ak niekto nevie pochopiť tvoju Matku, ako potom môže pochopiť teba, Pane? Tvoja Matka, ona je zázrak! Pán, vstupujúc do nej, stáva sa služobníkom. Všemohúci skrze slovo do nej vstupuje a stáva sa nemým. Vládca hromu vstúpil a jeho hlas zmĺkol. Najvyšší Pastier do nej vstupuje a stáva sa v nej baránkom, ktorý uprostred plaču uzrel svetlo dňa.“
NA SPRACOVANÍ ĎALŠÍCH ŽIVOTOPISOV SA PRACUJE
Zdroj: johnsanidopoulos.com